Prospekteringen på uran

Ja, det är sannt. Jag är en närking. Jag bor i Närke och känner därför till Kvarntorpshögen ganska bra. Vad är Kvarntorpshögen kan man då fråga sig. Det är en 100 meter hög slagghög som blev kvar efter brytningen av oljeskiffer (under andra världskriget tills 70-talet), som då fanns i området. Brytningen av den oljan var smutsig och hälsofarlig för de som höll på med det och all slagg som blev kvar slängdes på en hög (som bara blev större). Dessa slaggprodukter kunde vara över 600 grader varma som i sin tur har resulterat i att högens innandömen fortfarande är väldigt varma, och man kan se att det ryker lite om högen när det vill sig.

Så varför skriver jag om det här då? Jo, det är så att det nu finns ett bolag som vill prospektera på dels Kvarntorpshögen själv och de alunskiffrar som finns kvar i Närke, för att kunna bryta uran. Uran är ett naturligt radioaktivt avfall som man använder för att driva våra kärnkraftverk. Men som sagt, brytningen av uran är även den, smutsig och hälsofarlig, bara lite kontakt med materialet kan ge bl a njurskador. Det har resulterat i att uranbrytningen sker för närvarande där den folkliga opinionen inte spelar så stor roll, alltså där man kan sopa mattan med de som försöker säga emot. Den sker i Kanada och i Australien och är enbart farlig för respektives urbefolkningar, som är de enda som bor i närheten.

Jag är emot kärnkraft och jag är emot uranbrytning. Speciellt om det ska ske runt knuten. Varför jag är emot kärnkraft kan jag ta i ett framtida inlägg (om jag kommer ihåg det, jag lovar inget). Så därför kan de som prospekterar på våra alunskiffrar här i Närke ta sitt pick och pack och försvinna snabbt. Vi vill inte ha er här och jag kommer personligen att stå längst fram vid barrikaderna för att hindra oss från ett sådant öde. Det lovar jag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0