FRA

Hej bloggen. Idag kommer mina föräldrar hem från sin resa till Göteborg, där de var främst för att se STCC, som min favorit, Thed Björk vann. Det var ett mycket speciellt race, eftersom det var första gången som STCC kördes i stadsmiljö. Det var också mycket prestige i tävlingen.

På tal om STCC, så säga vad man säga vill om Närke, men i STCC har vi många och duktiga förare. Vi har Thed Björk, Fredrik Ekblom och Richard Göransson. Och eftersom man är lite intresserad av STCC så känner man sig ju extra stolt, eftersom man själv är en nääärking.

Så kommer alltså pärona hem idag, efter en liten resa till GBG, som varade från i fredags tills idag. Det känns skönt på det viset att hunden saknar dem.



Och så, det verkar vara dags att jag tar det här med FRA-lagen (trots att jag brinner för mellanösternfrågan i den här bloggen).  Det är ett lagförslag som jag alltmer börjar avfärda och allt högre. Förslaget innebär att FRA ges rätten att avlyssna vilka telefonsamtal som helst och tjuvläsa all internettrafik som rör sig inom landet. Den rätten ges, utan att det föreligger misstanke om brott. Så du, kära läsare, kan vara en av de som avlyssnas för "säkerhets skull". Det känns inte direkt säkert i ett demokratiskt land, som Sverige sägs vara. Samtidigt så läser jag på zaramis.nu (http://www.zaramis.nu/blog/2008/06/15/moderaterna-hotar-dissidenter-med-uteslutning/ ) att de moderater som röstar mot förslaget i riksdagen, hotas av uteslutning ur partiet. Begreppet partipiska har kommit till helt nya nivåer. Och att hota människor med uteslutning, för att de inte röstar som någon vill, det känns ännu mer demokratiskt tveksamt.

De politiker som sitter i riksdagen, sitter för att representera sina väljare. Politikerna sitter för att vi - väljarna - har röstat dit dem, därför kan det ju vara fint ifall de röstar som VI önskar, inte som partiledningen önskar.

Men, vad vet jag. Ju högre upp i gödselstacken man kommer, desto maktfullkomligare blir man väl antar jag. Se bara på det här näst senaste, stora förslaget, som handlade om papperslösas rätt till vård - som riksdagen fastslog att de inte har - i Sverige. Detta förslag var partiet nära på att rösta för, med reservationen, att barnen skulle ha rätt till vård. Jag menar, vad i helvete, var det det vi ville att partiet skulle göra när vi röstade fram dem till riksdagen. Nästan rösta för ett förslag som fan går emot hela rörelsens principer. Alltså, att inte ge människor rätt till fri vård. Enda rätten som papperslösa skulle ha, var att få akutvård, såvida de står för hela kostnaden själv. Konkret så kan jag säga att en okomplicerad förlossning går på 21000 kronor. Så som sagt, ju högre upp i gödselstacken.....

Tack för idag kära blogg, nu ska jag iväg och spela lite CS ;-) / Adam

ps. en hemsida där folk har lite bättre koll gällande FRA-lagen är http://stoppafralagen.nu/. Om du som läser vill ha lite mer kött på benen om vad förslaget innebär. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0