Mona Sahlins tal i Almedalen

Ja hej igen, jag såg just det tal som Mona Sahlin förde under politikerveckan i Almedalen. Almedalsveckan är inte avslutad ännu, om jag tror rätt. Det får det vara som det är med. Men det jag tänkte ta upp var det tal som Mona Sahlin förde i Almedalen här om dagen. Och jag kan säga med ganska så stor stolthet att hon gav ett enormt bra tal hon gav, hon var stark, hon gav mycket svidande kritik mot den sittande regeringen, hon gav besked om välfärden med ganska så radikala förslag. Eller ja, det enda beskedet som gavs om välfärden var att "här förändrar vi inte".

Sedan om FRA-lagen och framförallt försvaret i stort och det var att regeringens försvarspolitik handlar om att bryta ner försvaret såpass mycket, så att vi kan öppna för ett NATO-medlemskap. Mona Sahlins besked på Gotland och mitt besked till dig, kära läsare är att ett NATO-medlemskap, eller en allians över huvud taget, är helt oacceptabelt och orimligt. Där kommer vi också förhålla oss stenhårda.

Men bäst var ju när Mona sa vad Maud "Bävern" Olofsson, om hon låg vaken på nätterna, för de orättvisor som finns i Sverige idag, var att hon kan rösta på Socialdemokraterna i nästa val. DET är demokrati, när man för sina motståndare påtalar att de fortfarande har rätten att ändra sig och att rösta på sig själv.


Jag ska också passa på att skriva om den erfarenhet jag har från Almedalsveckan på Gotland. Och det var ju när jag var på valläger med SSU, 2006. Det lägret hölls några kilometer från Almedalen i Visby. Ungefär 1000 SSU:are som var där för att, spela fotboll, coola lite, gå på mycket intressanta seminarier, hänga i LO-tältet, åka in till Visby för att hänga mm, mm. Något av det bästa som skedde under hela veckan som jag spenderade där, var ju när alla deltagare på lägret (fortfarande 1000 styckna) marscherade in till Visby för att se på det tal som Göran Persson skulle hålla. Själva talet som GP höll var väl något medelmåttigt, men själva marschen var ju helt oslagbar. Ja, jag väntar med stor förväntan på nästa valläger som SSU ska hålla, var nu det är. Sedan kanske jag hälsar på Almedalen också någon gång i framtiden igen.

På tal om val, glöm för fan inte att det är val NÄSTA år också. Val till Europaparlamentet. Ett val där framförallt de partier som ligger till vänster behöver alla röster de kan få. För som det är nu, så är EU dominerat av en ganska så god majoritet högerpartier. Anledningen är att gräsrötterna ute i samhället (i hela EU), de människor som i störst utsträckning röstar rött, känner att EU är något som ligger lite för långt bort och är rätt så svårt att ha någon åsikt om. Så de ligger då på sofflocket, istället för att gå och rösta. Det som händer då är att de som i allmänhet röstar höger kan skratta sig hela vägen till valurnorna och rösta på sina ärkemuppar. Det är därför som EU har en så nyliberal inriktning och det är därför som folk i allmänhet är kritiska till många av de förslag som läggs från EU.

Faktum är att EU är något odemokratiskt, eftersom människor inte har koll på sina rättigheter och inte använder de (för varandra) tveksamma rättigheter som de såklart har. Den majoritet som regerar i EU vinner alltså på de att människor ligger på sofflocket när det blir val, så de gör inte mer än vad de har gjort, för att EU ska komma närmare och så att folk ska erkänna sina rättigheter och börja rösta.

Tack för mig......god natt / Adam

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0