Kärnkraften

Jag är ju, som kanske bekant, mot kärnkraft. Det finns goda anledningar till mitt motstånd. Det är delvis att vi har problem med sluförvaringen. Vi vet faktiskt inte riktigt vad vi ska göra av kärnavfallet. Du vet det avfall som är högradioaktivt i sisodär 10000 år eller något. Lägg därtill risken för en olycka. Kärnkraftverken är någonting som terroristerna troligtvis kommer börja rikta in sig på. Man försvarar då kärnkraft med att det byggs nu kärnkraftverk som är flygplanssäkra. Grattis, men om en terrorist kommer in i byggnaden, eller måste det vara en terrorattack för att en olycka ska ske?

I ett annat kraftverk, säg oljekraftverk, skulle det visst vara en olycka, och det skulle vara tragiskt om människor dog och kom till skada. Men det är på något sätt ett hanterbart scenario, medans det inte finns en bortre parentes på en kärnkraftsolycka, jag menar, när kommer Tjernobyl-området vara helt dekontaminerat?

Sedan har vi problemet med uranbrytningen, som jag tog upp i ett tidigare inlägg.



Jaha, imorgon börjar jag sommarjobba. Det kommer att ske på Munksjö i Olshammar. Hoppas det är värt det nu bara. Det är bäst att det är riktigt roligt, för jag kommer missa en hel del SSU-aktiviteter i sommar, pga sommarjobbet. Jag kommer dock kunna åka på sommarlägret under kommande helg. Så liten ljusglimt i den kolsvarta tunneln finns det ju ;D.

Puss på dig, vi ses på barrikaderna / Adam

Kommentarer
Postat av: Adam (moderator)

Jag glömde, efter det att jag skrev att kärnkraftverken som byggs är flygplanssäkra, så glömde jag att skriva, att det gäller enbart de som byggs nya. De gamla klarar fortfarande inte av om ett flygplan kraschar i byggnaden.

2008-07-06 @ 20:18:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0