Arbetarrörelsen har tappat farten

Det är oerhört frustrerande att vara med i SSU och se vad partiet håller på med och att de håller på med det alltmer skamlöst. Det här om vård för papperslösa t ex, eller kanske Lissabonfördraget. Japp, de flesta socialdemokratiska (kanske alla, jag har inte kollat upp det mer noggrant) RL röstade för det.


Nej, hela arbetarrörelsen har avstannat i sin klasskamp och i reformismen. En betydande del av de partister, LO-folk och även SSU:are jag känner verkar tro att vi är framme nu. Att det är det HÄR samhället vi ville nå och att det är så att vi ska försvara det. Själv tycker jag inte att vi ska försvara nuvarande samhällsmodell. Visst, den är typ tusen ggr bättre en den vi hade för 100 år sen, men den är ingenting i närheten av det vi ville ha till en början.


Ytterligare en grej vill jag påpeka. Palme, var tydligen (enligt det jag har förstått) relativt höger för att vara sosse på sin tid. Inom rörelsen så snackade man om "Palmehögern". Fatta hur sjukt det är om folk på den tiden ansåg att Palme (PALME!!) var höger. Det är helt jävla sjukt.


Kommentarer
Postat av: Caroline

Skämtar du? Hur kan folk tycka att detta är samhället vi ville ha? Ett blivande USA?!

Kom igen Adam! Vi måste fortsätta kampen, även om vissa tappar farten. Tillsammans är vi starka!

2008-12-10 @ 12:34:09
URL: http://cenakel.blogspot.com
Postat av: Adam(mod)

Du har så rätt Calle, det får man inte glömma.

2008-12-10 @ 20:38:17
URL: http://olssonadam.blogg.se/
Postat av: Jeanette S

Jag hoppas verkligen inte att vi ska stanna. Klart man ofta är besviken på det såkallade socialdemokratiskaarbetarepartiet men det handlar om att hela tiden vara kritisk. Ställa krav oavsett vart man är.

Jag tycker inte det är skadligt att kritisera partiet internt men också utåt. Det är det man måste göra för att göra sig hörd.

Jag har inte glömt klasskampen! Jag fortsätter, kanske inte längre inom SSU men vi facket och sådär, jag hoppas du gör det också.

2009-01-11 @ 19:30:03
URL: http://www.jeanettestojic.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0