Modeflugan "Rosa bandet" lever vidare

Rosa bandet. En kampanj som engagerar många och som inbringar mycket pengar till forskningen om bröstcancer. Själva kampanjen har jag inget emot, det jag däremot motsätter mig är det faktum att Rosa bandet mer har karaktären av en modefluga, än något som egentligen engagerar folk.

Jag menar, jag tycker att det är märkligt när man den första december kan se fler Rosa band än röda band, trots att det är världsaidsdagen, och trots att röda band (som ser precis likadana ut, fast att de är [duh] röda) är det som symboliserar detta.

En annan grej jag tycker är lite dåligt, är - förutom det faktumet att det är en modefluga - att företag använder Rosa bandet för att marknadsföra sig själva och för att ställa sig själva i bättre dager. "Vi stöder rosa bandet-kampanjen (säger inte hur). Så nu har vi tagit vårat ansvar, nu slipper vi bry oss", lite i den stilen.

Nu framställer jag mig själv som en riktig gnällspik som tycker att Rosa bandet får alldeles för mycket uppmärksamhet. Det kan jag inte hålla  med om, det jag däremot tycker är att folk gärna får börja tänka och komma ihåg att det finns flera liknande kampanjer, med band, armband, eller liknande, som du köper för en liten nätt summa. Det finns, som sagt, röda bandet, vita bandet (kampen mot kvinnomisshandel), gröna bandet (kamp mot gyncancer), gråa bandet (mot barnarbete, etc. Köp en av varje vet jag, då kan jag erkänna dig som en människa som faktiskt har öppnat ögonen istället för en som är rövknullad nog att enbart gå på det media och kapitalet vill få dig att tycka. För det är vad allt handlar om. Media förstorar upp Rosa bandet, för att de vill att du ska tänka så och struntar medvetet i alla andra kampanjer, för att de vill att du ska tänka så.

Och hör sen! / Adam

Kommentarer
Postat av: Caroline

Det finns också blåbandet. Som är för prostatacancer, det uppmärksammas inte heller lika mycket.



Dåligt!



Men bra att du tar upp det, jag visste knappt om mer än blå, rosa och röda bandet.



Harebäst, Adam!

2008-10-29 @ 12:38:14
URL: http://cenakel.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0