Fredrik startade blogg

Ja, nu har min kära klasskamrat, Fredrik (metrobliggen.se/erroor) startat blogg och jag känner, det ska han inte få göra ensam. Så jag startar en blogg också.

Adam heter jag och jag bor i Aspabruk, en liten skitort i södra halvan av Sverige.

Vad ska jag ta upp i min blogg så? Ja det är ingenting bestämt, men eftersom jag är medlem och aktiv i SSU, så kan det hända att mina inlägg blir lite färgade av det. Fast, kära, framtida läsare, det är jag som godkänner kommentarer och jag som bestämmer vad som är bra och dåligt. Kommentarer innehållande personangrepp, sådant som är of-topic mm (ni borde känna till det här) är det BIG no-no på.

                                                      -----------------------------------------------------------

Idag så ska jag gå på grillväll med SSU-klubben som jag är kassör i. Det ska bli kul. Nästa vecka så ska vi ha filmkväll då ska vi se "Hotel Rwanda". Det ska bli roligt.

Senare ikväll tänkte jag ta och spela lite CS (ja det är skamligt men jag är lite nördig när det gäller CS), och kanske åka till Rosendal (badplatsen) och ta mig ett dopp. Den som är i närheten får ju gärna hänga med!



Nu på siståne har jag intresserat mig mer och mer för mellanösternkonflikten och vad som händer i det området. Och jag måste säga att Israel är inget annat än en förtryckarstat som inte drar sig för att utföra brott mot de mänskliga rättigheterna. T ex, i de judiska bosättningarna på västbanken så finns det israelisk militär. Dess enda uppgift är att skydda bosättarna och dess egendom. Detta är enligt FN ett brott mot de mänskliga rättigheterna, eftersom den ockuperande makt även ska skydda de ockuperade och deras egendom.

Skrev jag "ockupation"? Ja det gjorde jag. Israels närvaro i Gaza och Västbanken är inget annat än en ockupation, som har bestått sedan år 1967, då Israel segrade i sexdagarskriget. Skrev jag också "judiska bosättningar"? Ja det är korrekt, för även om det bor arabiska israeler och kristna israeler i Israel så är det bara judiska israeler som ges rätt att bosätta sig på den ockuperade marken. Därför anser jag att det är slarvigt av bl a svensk media att kalla det för "israeliska bosättningar".

Sedan att de judiska bosättningarna i vilket fall som helst är olagliga, det tar jag inte upp mer än så i detta inlägg.

Sedan att världssamfundet bojkottade det palestinska (mer än många västerländska) demokratiska valet där Hamas segrade. Och med bojkott innebär, strypningen av alla pengar, i princip all mat (sånär så att alla som bor i Gaza får sig ett mål mat om dagen), all el och vatten. I ett och ett halvt år fick inte de offentligt anställda i Gaza och Västbanken någon lön, TROTS att de arbetade.

Åååh, det finns så mycket att ta upp och verkligen bli upprörd över i den situation som många människor i Palestina upplever.

Vi hörs kära vänner!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0