Fotbollen

Amen det var väl själva f*n rent utsagt. Här har man gått och hoppats i 90 (och mer) jädrans minuter och så kommer spanjorsurschlingarna och gör ett mål - i slutminuten! Man blir ju nästan tårögd. Jaha, då är det bara Rysslandsmatchen kvar i gruppspelet då, och då får man ju hoppas på vinst för vidareavancemang. För vinner vi den så kommer vi vidare. Och så får vi hoppas att Grekland slår Ryssland ikväll och sen slår Spanien nästa match, för då blir Sverige gruppvinnare. Fast det är det inget tvång på, bara vi kommer vidare.

Ape Rape Escape (myspace.com/aperapeescape) - från och med nu, bara "Ape Rape" -  spelade i Fjugesta igår. Jag måste ha fått helt fel bild av vanliga spelningar, men glad i hågen åkte jag dit och hoppades på något i stil med det jag såg på Yeah-festivalen i Örebro, för det var ett helt fantastiskt framträdande killarna var otroligt bra. Det var också första gången jag la märke till Ape Rape, så jag trodde ju att det skulle vara något liknande i Fjugesta. Men tyvärr, de spelade bara tre låtar och någon apa hade de inte heller med sig (jepp, det är tydligen vanligt, att de har en kille i apmask, som springer runt och har kul på scenen, när de spelar). Så det var lite av en besvikelse. Men, jag väntar spänt på deras nästa spelning som också förhoppningsvis drar lite mer folk. Det var kanske ett 20-tal pers i Fjugesta igår.





USA, ett land som aktivt väljer vilka länder som ska kritiseras när de bryter mot mänskliga rättigheter. Och med det menar jag, att USA inte kritiserar Israel när de, systematiskt och medvetet begår brott mot mänskligheten. Det sker dagligen, så som att tvinga en människa att stå upp i 16 timmar, kolonialisera ockuperad mark och för att begränsa människors rörlighet (fortfarande brott mot mänskligheten), bygga murar - fortfarande - på ockuperad mark. bygga vägbarrikader, ha militära "checkpoints", där människor kränks och inte tillåts passera. Eller mer talande är den bild jag sett, förmodligen tagen från en judisk bosättning, där det står "Gas the arabs".

------------stor parentes---------------

Se följande klipp:

http://youtube.com/watch?v=yxR39TFh0I0 (<--inte för känsliga tittare.....seriöst), http://youtube.com/watch?v=LYzMjSmc3DY . (#1 i en serie=) http://youtube.com/watch?v=h3MtFzVXj_s&feature=related , (#2) http://youtube.com/watch?v=QQE6o3k8QCk&feature=related , (#3) http://youtube.com/watch?v=d1GDQYafAV8&feature=related . (#4, och sista länken) http://youtube.com/watch?v=N90cEOI_774&feature=related. Klicka på de andra i den aktuella serien, för det finns fler.

--------------slut, stor parentes--------------

Vilken roll har då USA i det här? En enorm måste jag tyvärr säga. USA är ofta snabba på att rusa åstad och kritisera Iran och liknande länder för att vara så enormt kränkande av mänskliga rättigheter, vilket jag absolut håller med om, men jag blir bara så jävla less på dubbelmoralen. Liksom, Israel begår också brott mot de mänskliga rättigheterna (snacket om "mellanösterns enda demokrati" borde vara borttvättat nu), men det talas det sällan eller aldrig om i amerikanska, eller faktiskt i hela västvärlden. Skulle bara EN amerikansk ledare kritisera Israels ockupation av palestinska områden så skulle det vara förödande för Israel.

Jag hörde förresten här om dagen att, i Israel har det bildats en organisation som arbetar för ett fritt Tibet. Jag skrev nyss om "dubbelmoral". Jag vet inte, "dubbelmoral" är ett ord som faller ganska lätt när man talar om något sån't här extremt.

Nej, kära blogg, vi hörs vid ett annat tillfälle / Adam

Vill du förresten läsa en kritisk blogg (som får min att blekna ganska så snabbt) så är det proletärbella.se (snabblänk:) http://proletarbella.se/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0