Men vet du vad det sorgligaste är

Det som är det mest sorgliga med hela blondinbella-historien är att det inte är något unikt med det. Jag önskar att så vore fallet, men faktum är ju att varje kvart(!!!) våldtas det en kvinna någonstans i Sverige. Var tolfte tjej som går ut gymnasiet säger sig ha blivit våldtagen någon gång.

Det sker varje dag, i din närhet, i min närhet. Sannolikheten för att man känner en kvinna som har blivit våldtagen är faktiskt riktigt stor. Om man härtill lägger problemet med att kvinnor ofta och mycket blir slagna, att kvinnor mycket och ofta råkar ut för andra former av sexuella kränkningar, så vill jag kungöra här: det är för jävligt att vara kvinna i dagens samhälle. "Världens mest jämställda land", så fan heller.

Jag var på ett seminarium, eller föreläsning kanske det var, som Katrin Kielos höll (mycket cool människa på många vis). Till en början så slängde hon ut frågan, till åhörarna, vad gör kvinnor för att inte bli våldtagna? Vi (eller tjejerna snarare) kom på följande saker:

* Pepparsprej (en sort som inte kräver vapenlicens)
* Överfallslarm
* Gå fort
* Prata med någon i mobilen
* Hålla i nycklarna (så att man kan hugga med dem)
* Se självsäker ut - trots rädsla
* Mm

Sedan slängde hon ut frågan, vad gör killar för att inte bli våldtagna? Vi kom inte på något.

Men fokus i frågan ligger lite snett. Det är inte ute på gatorna som de flesta våldtäkterna äger rum, det är oftast hemma, och sker oftast med sin respektive. Egentligen, den som har den mest riskfyllda resan, att gå genom stan på kvällen är faktiskt en kille, i min ålder, fast då räknar jag in allt våld, som rån, misshandel, mm.

Och som sagt, det som är det mest sorgliga med hela blondinbella-historien är att hon är inte ensam (fast det kanske framstår som de - med tanke på att det är de flesta brukar vara tysta om att de blir våldtagna), det sker dagligen, godtyckligt. Sen så är rättssamhället så jävla retarderat att det har förmågan att belägga offret med skuld. Hur lång var kjolen, var du flörtig, hur mycket drack du, mm. Och det här gäller bara Sverige.

Nej, det är förjävligt att vara kvinna, jag är ganska så glad att inte behöva genomlida, ens en tiondel av de stora påfrestningar det gäller att vara kvinna i dagens samhälle. FY FAN!!!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Ja, men frågan är om vi inte ska sluta uppmana tejer att beskydda sig och ändra sitt beteende och istället säga till alla söner, makar och bröder att man ger sig inte på någon som man inte är hundraprocent säker på att den vill?

2008-07-31 @ 14:30:21
URL: http://tackywacky.blogspot.com/
Postat av: Adam (mod)

Jag håller med dig, som är anonym. Det jag ville påvisa med att skriva, allt vad tjejer gör för att skydda sig mot våldtäkt, det är för att påvisa hur orättvist det är. Män är i större utsträckning bekvämare och känner sig så starka att de utan problem kan gå hem en lönehelgslördag, kväll samtidigt som tjejer behöver göra både det och det andra för att skydda sig.

2008-07-31 @ 14:51:52
Postat av: Camilla Aggeborn

Har bytt bloggnamn nu så du hittar mig på www.Myrrah.blogg.se Hoppas du var en av mina trogna läsare. ha en bra kväll

2008-07-31 @ 22:33:25
URL: http://myrrah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0